tisdag 1 juli 2008

Till Ida.


Det växer rosor utanför huset vid Bullaresjön. Jag drömmer om egna rosor och ett hem i skärgården. Vi talade om Öland för dit går ju en bro. Kanske känslan av att inte kunna ta sig därifrån skulle växa över alla rosorna.

Skulle vi vilja lämna något hellre om vi visste att det inte var så lätt?


Det vet jag inte, men jag vill ha mina rabatter och ett trädgårdsland. Ett långsmalt hus med höga fönster.


Förstår du vad jag menar?


Lite som husen i Virginia, gärna en gungstol på verandan. Och nätdörrar, fast nej, det passar bättre in på film. Men träskor i vår farstu och en skrinda till framtida barn.


Du vill väl ha ett växthus?


Ja, med tomater. Åh det luktar så gott om soliga tomater. Vi ska slå upp dörrarna och fönstren när vi städar. Spela musik som strömmar ut. Jag tänker dragspel och fioler. Benny Andersson och vin. Ja, vi ska dricka det sen efter, när huset luktar av citron. Jag i min gungstol på verandan eller varför inte en gammal hammock så vi får plats bredvid varann. Där ska vi sitta tills vi smälter eller tills himlen trillar ner.


Jag kommer somna men det gör väl inget, du bär väl in mig sen till vår säng?


Den står med utsikt över havet i vårat sovrum med balkong. Gamla trägolv som inte flisar och vackra färger som bryter av.


Min starka kvinna, i dina armar vill jag bäras som ett barn.


Åh, vi ska ha björkar förresten, så att det låter precis så här. Som där jag sitter i dina föräldrars gula solstol, i svettiga jeans och gårdagens hår, med drömmarna om rosor i rabatterna på Öland.

Inga kommentarer: