torsdag 22 maj 2008

Vi kallar det grannsämja.

Det bor en pojke i vår korridor som kommer från ett främmande land. Innanför dörren bredvid hans, bor en flicka med finskt påbrå och dessa två ensamma själar brukar knacka på hos varandra för att tillsammans idka älskog. Det är frisläppt och friskt och gör hela korridoren lite ljusare.

Ibland är det någon här bland dörrarna som bestämmer sig för att bjuda på vin. Då tackar vi gärna ja och unnar varandra pratstunder påväg in i dimman. Just ikväll ackompanjerades vinet med slager, chokladbollar, chips och smoothie. Allt för att hålla bilden av de goda grannarna vid liv. Och möjligtvis för att undvika all eventuell ågren som skulle kunna växa fram om vin och snask intogs mol allena.

Trots denna fina gemenskap var det med raka ryggar och beslutsamma steg vi gick till lägenheten i huset bredvid, där det finns både badkar och balkong, och skrev kontrakt för brinnande livet. Vi ska packa våra pinaler och prylar och ta med dem över till vårt nya hem redan innan sommaren, så inflyttningsfesten står för dörren redan i slutet av augusti när vi alla återvänder. Lingonbål, rödbetssoppa och chokladpudding kommer fröjda era sinnen och gemenskap och kärlek ska präntas in även i det boet. Bastu på taket gör min dag och närheten till korridoren och min bästa vän och vapendrgare som tar över rummet efter oss, kommer bli lugnet i alla eventuella stormar.

Tilläggas bör även att dagen har återgett mig hopp om att denna gudsförgätna Fysik B ska fås övestökad innan termines slut. Detta innebär att jag efter midsommar helt kan ägna mig åt livet på landet, kärleken och bullbak.

Jag anar ljusare tider mina vänner.

3 kommentarer:

oney sa...

Jag tror att jag härmed beslutat mig för att delta vid er inflyttningsfest.

anna sa...

innebär livet på landet en liten stuga vid en sjö inte långt från staden med kyrktorn??

anno sa...

Ellen, du var självklar redan innan du sa ja men nu är du ännu mer självklar. Och jag hoppas vi har köpt saccosäckar till dess, isåfall kan du få sitta i den finaste. tjo!

Anna, dessvärre är det inte den stugan jag syftar på utan ett hus Bullaren västkusten hos frugans päron. Men jag kommer till Link i slutet av juli.